ford racing 3.73's - Page 2 - MustangForums.com

Notices
5.0L General Discussion This section is for non-tech specific information pertaining to 5.0L Mustangs.

ford racing 3.73's

Reply

 
 
 
Old 05-23-2008, 10:25 PM
  #11  
red95gtconvert
2nd Gear Member
 
Join Date: Feb 2007
Location:
Posts: 370
Default RE: ford racing 3.73's

ORIGINAL: mjr46

ORIGINAL: blwn93gt

iinstalled the ford racing 3.73's as well. reused all the factory shims. no noise or anything.
well not gonna happen in my case..did the set up this evening and have to finish it all tommorrow but to make a long story short ...the heel contact was low and high toe contact on the coast side with factory .017 pinion shim....gotta add some more shim to get correct contact pattern and do it in .003 increments and the carrier shims allowed for too much back lash .016 to be exact not the optimalrange of .008 to .012 so I'll be resetting it up in the morning..I corrected the backlash but pinion depth is a little off still[:@]
That's kind of how it worked out for me too, using the factory carrier shims I had way to much backlash, after reshiming a few times I ended up with .010" backlash and called it good. My gears came out of my f150 and had about 8K miles so they have a slight whine at 1400 rpms but not reallybad at all. I've had them in the carfor about 9K miles and so far so good.
red95gtconvert is offline  
Reply With Quote
Old 05-23-2008, 10:28 PM
  #12  
mjr46
D.R. THE PATHETIC DORK
Thread Starter
 
mjr46's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: West Virginia
Posts: 30,812
Default RE: ford racing 3.73's

ORIGINAL: red95gtconvert

ORIGINAL: mjr46

ORIGINAL: blwn93gt

iinstalled the ford racing 3.73's as well. reused all the factory shims. no noise or anything.
well not gonna happen in my case..did the set up this evening and have to finish it all tommorrow but to make a long story short ...the heel contact was low and high toe contact on the coast side with factory .017 pinion shim....gotta add some more shim to get correct contact pattern and do it in .003 increments and the carrier shims allowed for too much back lash .016 to be exact not the optimalrange of .008 to .012 so I'll be resetting it up in the morning..I corrected the backlash but pinion depth is a little off still[:@]
That's kind of how it worked out for me too, using the factory carrier shims I had way to much backlash, after reshiming a few times I ended up with .010" backlash and called it good. My gears came out of my f150 and had about 8K miles so they have a slight whine at 1400 rpms but not reallybad at all. I've had them in the carfor about 9K miles and so far so good.
I could probably get away with the pinion depth as is but I don't want any whine whatsoever so I'm just gonna spend the extra time to reset it up again
mjr46 is offline  
Reply With Quote
Old 05-24-2008, 05:51 AM
  #13  
blwn93gt
3rd Gear Member
 
Join Date: Jan 2007
Location: Virginia
Posts: 570
Default RE: ford racing 3.73's

yeah, gears are something you want to take your time doing and not skip any steps. if mine would have been off i would be doing the same thing that you are. atleast your gonna take the time to do it right.
blwn93gt is offline  
Reply With Quote
Old 05-24-2008, 01:06 PM
  #14  
dimebag
6th Gear Member
 
dimebag's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: earleville md
Posts: 10,355
Default RE: ford racing 3.73's

you measure ****? damn... we did mine by feel lol... atleast you did them the right way

i went from 3.27s to 3.73s in my 02, reused all the shims and its perfect, no noise no nothing, backlash was awesome as was everything else

gotta love how that works out.... most of the time
dimebag is offline  
Reply With Quote
Old 05-24-2008, 01:24 PM
  #15  
mjr46
D.R. THE PATHETIC DORK
Thread Starter
 
mjr46's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: West Virginia
Posts: 30,812
Default RE: ford racing 3.73's

ORIGINAL: dimebag

you measure ****? damn... we did mine by feel lol... atleast you did them the right way

i went from 3.27s to 3.73s in my 02, reused all the shims and its perfect, no noise no nothing, backlash was awesome as was everything else

gotta love how that works out.... most of the time
well I do have the expensive factory depth checker, dial indicator and digital micrometer......however, I'm disappointed in it as according to the set up with tool it needed a .019 to .021 shim depending on what one deems as slight drap between the tool checking surface...anyway when I set it up as such the coast side had high heel contact and drive side pattern was a little on the low side of toe contact..so I added a shim today (.026)= total shim under bearingand finally came up with a tooth contact pattern that was acceptable.......I took a new pinion bearing and reamed out inside so it's slide over pinion esay to make removal quick to reduce set up time then once all patterns were good and backlash came in at .0075 spec .008-.012......I set the preload on pinion and set crush collar and preloaded ended up at 27 in lbs spec 16-29 for new bearing and then I set preload on carrier and rechecked pattern and all looked good...as much time as I spent setting this up to the "T" knowing my luck it'll whine!!!![:'(]...but I hope not!! whole rear end is rebuilt all new bearings and clutches in trac lock and new control arms going in to..also put a new pinion flange on so it won't leak I hope.....anyway seems like all those who don't use the tools luck out..as for me ???we'll see!!!!
mjr46 is offline  
Reply With Quote
 
 
 
Related Topics
Thread
Thread Starter
Forum
Replies
Last Post
JonnyBlazeGT
Mustangs For Sale
3
11-03-2015 02:10 AM
squishbang
Suspension
8
11-02-2015 04:42 PM
squishbang
The New S550 2015-2020 Mustang
10
09-07-2015 08:57 PM
Urambo Tauro
5.0L (1979-1995) Mustang
22
09-07-2015 01:47 PM
mustangfan305
5.0L (1979-1995) Mustang
3
08-07-2015 12:09 PM


Thread Tools
Search this Thread
Quick Reply: ford racing 3.73's


Advertising
Featured Sponsors
Vendor Directory

Contact Us Archive Advertising Cookie Policy Privacy Statement Terms of Service

We are a participant in the Amazon Services LLC Associates Program, an affiliate advertising program designed to provide a means for us to earn fees by linking to Amazon.com and affiliated sites.